tirsdag, mars 31, 2009

Luktdiskriminering med post-it

Fredag begynte jeg med luktdiskriminering på post-it. Snutetarget på post-it var allerede kjent, så jeg kunne ganske raskt introdusere to post-itlapper. Brukte gummihanske på den/de jeg ikke berørte. På slutten av økten kjørte jeg tre lapper. Tre til fire klikk for berøring av rett lapp før jeg byttet posisjon.

Hvor mange økter bør jeg regne med før hun skjønner at det er lukten som er "løsningen"?

I dag (tirsdag) kjørte jeg litt fri ved fot, begynner å legge på flere vendinger før klikket. Gikk en liten kveldstur etter kurset, og da trente jeg en del dekk. Både under marsj, fra dekk, og på avstand. Prøvde også under innkalling, men det var for vanskelig. Får ganske spontan reaksjon på kommandoen, men på avstand snur hun seg mot meg før hun dekker.

Når vi kom hjem skulle vi bruke opp den siste 1,5 pølsa, så vi kjørte litt sitt og dekk på avstand. Hun plasserer seg der jeg belønner, så jeg trenger bare hive pølsa ut på samme plass, så holder hun seg der. Kjørte noen repetisjoner med klikk etter hver øvelse, og noen der hun måtte gjøre to øvelser. Oppdaget at stå-kommandoen ikke virket lenger, så jeg fokuserte på sitt/dekk. Må også trene mer på at hun kan vente litt mellom kommandoene, uten at hun skal tilby frivillige ting.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar