tirsdag, september 21, 2010

Plan framover

 Fram til slutten av oktober må jeg fokusere på den praktiske eksamenen til KlikkerTRENERkurset. Nå har det visst blitt endringer i kravene, trodde jo først jeg måtte vise alle GF+prosjektoppgavene på alle nivå. Men det jeg skal vise fram er:
  1. tramp på musematte og bli stående i 3 sek med kroppen vendt framover
  2. frivillige skifter mellom sitt, ligg og stå på avstand uten å bevege seg framover
  3. baklengs firkant
  4. utgangsstilling med heftig avstandsbelønning (type ball som kastes eller figurant som lokker e.l)
  5. full fri ved fot-øvelse, ca kl3-nivå 
  6. ligg under marsj, hele øvelsen med stimuluskontroll
  7. stå under marsj, hele øvelsen med stimuluskontroll
  8. fellesdekk med skjult fører 5 minutter 
  9. full apportøvelse med stimuluskontroll
  10. full øvelse hopp over hinder med sitt med stimuluskontroll og baklengskjedet
  11. kryp 3 meter når fører går vanlig ved siden 
  12. full neseprøveøvelse med stimuluskontroll 
  13. full budføringsøvelse 50 meter 
  14. 3 selvvalgte triks (eksorsisten, dramatisk død, hvor stor er du?)
  15. en egenvalgt adferd eller øvelse (springe rundt sekk)
De jeg har markert i kursiv, er de jeg har igjen å lære inn/jobbe med.

I tillegg må jeg være flinkere å la Frida jobbe lengre for hver belønning. Under konkurransen var 1. halvdel gode karakterer, mens fra apporten av gikk det ikke så bra. Grunnen til det var at hun var skikkelig sliten, men selv om hun var det greide hun å gjennomføre øvelsene riktig, fordi de sitter rimelig godt. Planen for å gjøre henne bedre på dette punktet er å la det være hovedregel at vi på hver trening (eller minst to ganger i uka) kjører to øvelser sammen. En gang i uka bør jeg jobbe med 2-4 øvelser, men ikke noe særlig mer enn det. Jeg må naturligvis balansere dette med god og variert trening på delmomenter i tillegg. Dette tror jeg vil bygge opp kondisjonen hennes uten å drepe lysten på lp-trening.

Fokusoppgave hver dag når jeg kommer hjem fra jobb er å jobbe med avstandskommanderingen. Foreløpig er det frivillige skifter mellom sitt dekk og stå, etter hvert blir det å legge på kommando. Målet med dette er å få bedre energi og attityd inn i øvelsen, og hva er vel bedre enn å trene det når hun er i gledesrus over at mor har kommet hjem? Forhåpentligvis vil jeg raskt se endringer i holdningen hennes, og forhåpentligvis vil jeg greie å beholde den når jeg legger på kommando også. (Det blir forresten et senere prosjekt: å jobbe så bra med stimuluskontroll på alle områder, at hun er trygg på hva alle kommandoer betyr, og dermed ikke får den forferdelige, skambankte holdningen).

2 kommentarer:

  1. Likte godt løsningen på å få holdningsendring. Det må jo bare fungere!

    SvarSlett
  2. Ja, jeg er spent på resultatet. Dag 2 med det nye regimet nå, og jeg har allerede mer logring. :)

    Har foreløpig latt henne tilby alle tre stillingsskifter, men lurer på å velge ut en per dag (sitt til stå og ligg til stå er de vanskeligste, så jeg skal fokusere litt på dem).

    SvarSlett