mandag, juli 12, 2010

Følelser

Dette innlegget har ligget til modning en god stund. Har ikke helt visst hva jeg skulle fokusere på, men nå begynner det å demre. Jeg var nemlig på RIK-grunnkurs for en del uker siden. Det er Frida og mitt sitt andre, vi var på ett for noen år siden også. For det første synes jeg at C-arbeid i IPO er dødsfett, og for det andre er det litt ok å holde seg oppdatert på traddis-lingoen.

Denne instruktøren påberoper seg å være en av de mer rosa typene i IPO-miljøet, og det var derfor jeg meldte meg inn på kurs nr to. For de som lurer betyr rosa bare at man bruker positive metoder, og unngår å påføre hunden ubehag - noe som i denne tøffassporten fremdeles kan gjøre at du blir sett på som en tulling. Hår på brøstkæssa er ikke noe du greier å fake, og det er artig å se på hva som blir sett på som rosa i denne machosporten.

Nerdealarm og diger avsporing:
*(litt kjipt for oss jenter, for kroppshår er liksom litt uønsket hvis man skal være jentejente, både på brystet og andre plasser. Er sikkert derfor gutteguttene ikke kan ta imot råd fra jentejenter - når vi ikke har hår på kæssa glir på en måte ordene vekk (kanskje pga glatt hud?). De som er inne på kommunikasjonsmodellen vet at støy er alt som hindrer budskapet i å nå fram fra avsender til mottaker. For guttegutter (det er disse som tror de er ganske tøffe - de er lett gjenkjennelige ved at de bare greier å høre på de som er enda tøffere enn dem - jeg tror det er en sånn huleboerting) er altså kroppshår, eller mangel på sådan, støy. Dette fasinerer meg skikkelig, av og til hører jeg om noen som kommer gledesstrålende etter å ha fått råd om hundetrening, og så er det babygrøt. Når jeg bruker ordet babygrøt mener jeg naturligvis at det er det første vi tanter (uten hår på kæssa) lærer, det er selvfølgeligheter, som disse guttegutta bare ikke har plukket opp pga den tidligere nevnte støyen. Jeg vet ikke om jeg skal la meg underholde av dette, eller om jeg skal gidde å bli frustrert)*
Avsporing ferdig (forresten deilig å bitche litt).

Det kurset var i all hovedsak greit, selv om jeg måtte krangle skikkelig på lydighetsdelen - spesielt under innlæringen av ligg og bli. Da var det ikke mye rosa, nærmere helsvart - men det er ikke det jeg egentlig ville blogge om. Dessuten vet jeg at det er mange dyktige klikkertrenere som driver med IPO, så jeg gleder meg til de blir mer synlige.

Så kommer det jeg egentlig ville blogge om. Denne mørkerosa instruktøren sa noe som har ligget og gnaget i bakhodet mitt siden da. Han påpekte at hunder ikke har følelser. Og til en viss grad kan jeg jo være enig med ham. Det er viktig å prøve å holde seg utenfor skallen på hunden, og for mye menneskeliggjøring er ikke bra. Men det å si at hunder ikke har følelser i det hele tatt, det er vel litt drøyt. Men det kan forklare hvordan en del folk greier å feilbehandle hundene sine til de grader. Hvordan de greier å være brutale mot hunder som er usikre og trenger trygghet. Eller å fortsette å straffe hunder som allerede er tikkende bomber. For hvis de ikke tror at frykt, redsel, usikkerhet, mistenksomhet, smerte, sinne, mistillit, tillit eller ensomhet er følelser hundene deres kan ha, vil det forklare en god del. Kanskje en ide å bytte ut neste hundekurs med et kurs i empati? (Shit, der ble jeg tantete igjen - vel siden de ikke hører på klikkertanterosajenter i utgangspunktet, leser de vel neppe bloggen min heller).

2 kommentarer:

  1. Jeg liker når du bitcher litt;-)
    Jeg er ikke så glad i bitearbeid. Har aldri forstått HVORFOR man skal ha en hund som biter for en. Men jeg har jo fått meg en "bitehund". Og for å være helt ærlig så ser jeg at det er en adferd som ligger lett for henne, og kanskje blir livet lettere om man får utløp for behovet, istedet for å hele tiden arbeide motstrøms for å dempe det. Hehe, sidespor. Hvem er denne rosa instruktøren? Du kan sende pm eller mail altså og er "den" rosa nok til å være aktuell for meg? Janni og jeg tenkte å ta hvert sitt kurs, han til fig og jeg som fører(neida, vi skal ikke sette i gang i bakgården og prøve oss frem etterpå, hehe).
    Fins der en gren av hundesport du ikke har vært borti;-)?

    SvarSlett
  2. Hei :)
    Hmm hundegren jeg ikke enda har sniffet på? Har jo vært innom rypejakt med første hunden, men ellers er jaktverdenen fremmed (og ikke spes interessant for meg). Gjeting er vel også fremmed, selv om jeg prøvde en gang med lille frøken saueskremmer. Har smakt på mye, men er nok fremdeles LP-junkie ;)
    Haha, ser for meg deg og mannen dra det helt ut - bitearbeid til hele øya er tom for folk :D

    SvarSlett