tirsdag, oktober 06, 2009

Siste kurshelg er over

Ja, nå er siste Sandanehelg over, og både jeg og Frida er litt triste. Det vil si, Frida tar det bedre enn meg. Hun tilbyr flatdekk så det står etter, og inviterer til "prøv-å-lokk-meg-ut-av-posisjon-leiken". Det er godt noen greier å holde motet oppe.

Hvis jeg skal oppsummere noe av det jeg har fått med meg i løpet av kurset:

  • Grunnarbeidet kommer du ikke unna. Bygger du korthus, faller de som regel raskt sammen, vi fikk merke det med en gang vi skulle begynne å trene øvelser vi trodde var sikre på nye plasser. Greit å finne ut av det før vi begynte å konkurrere.
  • Frida har blitt mye flinkere å høre etter hva jeg sier. Hun syntes det var mye kjekkere å foreslå selv enn å høre etter mine kommandoer. Hun tippet mye, og det ble jo tydelig at jeg hadde for dårlig stimuluskontroll. Jeg har de siste ukene fokusert mye på sikkerhet på kommandoene, og på at hun skal høre etter - og det gir resultater.
  • Jeg har fått en større forståelse av hva Frida trenger i treningen. Det er ikke til å stikke under en stol at hun har forandret seg ganske mye i løpet av sine tre leveår. Som unghund var det full guffe hele veien, og hun sa aldri stopp. Som voksen sparer hun mye mer på energien, og hun blir også raskere usikker. Jeg må altså jobbe med flyt på det jeg kan få flyt på.
  • Jeg har fått lyst og motivasjon til å trene på de tingene jeg har utsatt i årevis (f.eks. apporten og ruta)
  • Jeg har fått inn en del konkurranserutiner, og ikke minst vet jeg hvordan jeg skal legge opp konkurransetreningen (som jeg også har utsatt i årevis).

Det jeg ikke har løst helt enda, er fart i øvelser der hun skal vekk fra meg. Jeg vet hvordan jeg skal legge det opp, men utsetter det en stund. Frida går på betennelsesdempende, og skal unngå gallopp de neste 14 dagene. Etter tre dager på Metacam har hun fått tilbake "godansiktet" sitt. Jeg har syntes at hun har hatt et trøtt/slitent drag i ansiktet en stund, men det har begynt å forsvinne, og hun er mer seg selv igjen. :)

Så da gjenstår det bare å takke alle sammen for et flott kurs. Marianne, du har vært en fabelaktig instruktør, og jeg spekulerer nå bare på hvordan vi kan lure deg til Molde. Beathe og Bergljot - kjekt å bli kjent med dere, regner med at vi treffes i konkurranseringen. Pia og Irene - dere blir med å holde koken i Molde. :)
Huff det ble skikkelig avskjedsbrev over dette her (er ikke i ferd med å hoppe fra verandaen hvis dere skulle tro det, men det er jo litt vemodig at det er slutt, da).

2 kommentarer:

  1. Flott at det virker som Frida er bedre! Er også glad for at dere har hatt utbytte av kurset. Det har vært kjekt for meg også, no problem å holde kurs for så flinke og motiverte deltakere!!! Vi snakkes:)

    SvarSlett
  2. Kan du ikke lage et innlegg med oppskrifter på avstandsbelønninger? Altså de tingene som du oppfatter som de beste forsterkerne. Må ha noen tips til å komme i gang med akkurat det der. Spesielt de ris og makaroni greiene.

    SvarSlett