onsdag, juli 22, 2009

Onsdagstrening

Begynte med fellesdekk og felles sitt. Gikk greit bortsett fra at hun blir usikker når vi har kommandert oppsitt, og hun ikke får feedback med en gang, da smeller hun ned i dekk igjen. Et annet miniproblem er at hun reagerer på andre sine kommandoer.

Etter fellesdekken ville jeg kjøre to øvelser på rad med avstandsbelønning. Bestemte meg for en kort fri ved fot, og så dekk fra holdt. Vet ikke om jeg fikk en "nå gjelder det-holdning" eller hva som skjedde, men Frida hadde tidenes dårligste fri ved fot. Hun nølte og hang etter. Jeg passet på å ikke ta den første holdten før hun var litt mer med, og hun hanglet seg gjennom. Dekk fra holdt begynte også dårlig med en laber fri ved fot, men hun kom igang såpass at jeg ikke ville bryte. Gjennomførte en grei øvelse, og fikk springe til skåla.

Etter en god pause tenkte jeg å prøve på'n igjen, og ta stå under marsj og innkalling. På stå under marsj smalt hun ned i dekk (og nå er det lenge siden hun har tullet med det, jeg blir så frustrert). Avbrøt og kjørte innkalling i stedet. Den satt ihvertfall.

Kjørte en økt med dekk og stå under baklengs marsj, og jaggu var det ikke dagen hvor vi skulle blande disse. Lurer på hvor mange repetisjoner hun må ha på dette før det sitter? Jobbet også med at Irene sa kommandoer ved siden av meg (siden hun dekker og sitter på andres kommandoer), men denne gangen hørte hun bare på mine kommandoer.

2 kommentarer:

  1. Du bør trene mye på at andre sier dekk/sitt osv vedsiden av deg, husk at i eliten er det nedlegging/oppsitt av en og en hund og da må stimuluskontrollen sitte. At hun smeller ned i dekk igjen etter oppsitten er enkelt å løse, du må bare gradvis( er gradvis et ord jeg bruker ofte tro??;) trene henne til å kunne sitte lenger og lenger. Det at hun legger seg fort ned igjen tyder på at du ikke har lært henne det godt nok. Baklengskjed det å sitte med full fokus på deg i 20 sek med oppsitten!

    SvarSlett
  2. Siden vi trente sammen med elitehunder, var det oppsitt en og en. Det var veldig greit, for da kom svakhetene tydeligere frem.

    Ser det nå etter at jeg har trent litt hele øvelser, at jeg må legge inn venting som en del av de fleste øvelsene. Sålangt har jeg baklengskjedet selve øvelsen - og så forlengskjedet ventingen som kommer etterpå (ble det forståelig?). Det blir jo dårlig, jeg skjønner jo det når jeg først setter ord på det... :/

    SvarSlett