mandag, juli 20, 2009

Fremdeles løpetidstrening

I det siste har jeg kjørt en del hele kl1-øvelser med kommandering. Det er veldig nyttig for meg, for jeg får litt nerver med en gang. I tillegg har vi vært flink å oppsøke nye plasser, og Frida går i jobbemodus med en gang. Tidligere brukte hun mye tid og energi på å kontrollere omgivelsene før hun skrudde på "motoren", så det er virkelig fremgang.

Jeg har vært forsiktig med hvor mye jeg har presset Frida i det siste, for løpetiden driver og tuller med henne. Likevel er rart hvordan ting likevel fungerer, selv om hun er slapp som ei fele, fungerer plutselig tempoøvelsene igjen (som om hun aldri fant ut at det var lettere å trave, liksom). Selv om jeg omtrent ser at det går trill rundt for henne etter to øvelser, så står hun på (jeg avslutter naturligvis før hun besvimer).

I dag hadde jeg et par fine økter. Trente først fri ved fot og utgangsstilling. Irene vekslet mellom å leke dommer og indianer (hoppet rundt oss i krigsdans med krigshyl - hun var skikkelig skummel), Frida jobber bare mer intenst når forstyrrelsene øker. Problemet blir nok heller lengre, kjedelige økter. Senere kjørte vi hele øvelser med avstandsbelønning etter hver øvelse. Jeg har slurvet med avstandsbelønningen i det siste, men skjerper meg nå.

Innkalling: Bra tempo, ingen nøling og belønning med ball. Fri ved fot: ok, men mistet øyenkontakt et sekund. Dekk fra holdt: på første forsøk smalt hun ned i frivillig dekk før jeg rakk å kommandere. Avbrøyt, og begynte øvelsen på nytt. Andre forsøk satt, og hun fikk springe til skåla si.

Har forresten jobbet litt med grunnferdigheter i det siste også. Har brukt litt ally-oop med drakamp og ball som belønning, og hun løper ut i godt tempo. Har også begynt å prøve meg på metallapporten. Så lenge jeg holder den holder hun med tennene. Hun kan klapre litt med tennene, men hvis jeg holder tilbake klikket, kniper hun sammen tennene. Håper hun snart finner ut at det mest behagelige er å tviholde på metallet. Vet ikke helt hvordan jeg skal få henne til å plukke opp metallapporten, men tror jeg må kjøre flere repetisjoner med bare å holde fast.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar