fredag, juni 26, 2009

Oppsummering av flere ukers trening

I dag reiser vi til ny samling i Sandane. Det skal visstnok bli supervær med varme og steikende sol. Supervær for dem som liker sånt ihvertfall.. Her er både hund og eier glad i litt mer moderate temperaturer. Når det er veldig varmt går det jo ikke an å gjøre noe, bare ligge som slakt i skyggen. Men motivasjon kan gjøre underverker.

Siden siste blogginnlegg har jeg trent på:

  • Apport.

Jobbet videre med hold fast i utgangsstilling (nå kan Frida også ha pølsebiter på apportbukken).
Lærte inn "ta apport fra figurant". Har også prøvd å kaste apporten, da har hun super fart ut og inn, men får tulleopptak (hopper på med labbene først).
Apport over hinder (det var jo ikkeno' problem).
Begynte å introdusere metallapporten. Gikk ganske greit å få opp interessen, og hun griper over med tennene, men så blir det litt verre - den er jo så pyyyyton å holde i.

  • Innkalling med stå

Forrige samling hadde jeg problem med at Frida stoppet frivillig under innkallingen (etter at vi hadde hatt en repetisjon med kommando). Jeg aner ikke hvor det ble av det problemet, for i det siste har jeg kunnet kjøre 3-4 repetisjoner etter hverandre hvor hun stopper på kommando og ikke frivillig. Livets små mysterier...

  • Stimuluskontroll på sitt, dekk og stå

Hadde en veldig ambisiøs arbeidsplan, tror jeg glemte at jeg var midt i den tøffeste tiden på jobb (det er lett å glemme at man har et liv ved siden av hund også). Første uke jobbet jeg med sitt etter planen (klikk og godbit til meg). Andre uke var det bare jobb (og en hund som måtte kjeeede seg), tredje uke jobbet jeg litt med flyt på sitt dekk og stå foran meg og på avstand. Ser ut som hun plutselig husker hva stå betyr igjen. Men også denne uken var det mindre hundetrening (og mange restaurantbesøk på meg - avslutningsaktiviteter på jobb).
Denne uken jobbet jeg litt med sitt, dekk og stå under marsj. Hun feiler mye mindre på dette nå, så vi er på vei.

  • Kjegle

Sliter fremdeles med farten på denne, men har jobbet litt med frivillig stå bak kjegla, og at jeg kan gå fra i frivillig stå.

  • Fri ved fot

Jobbet litt med vendinger, temposkifte og forflytninger. Hun aker seg ikke lenger bakover i sitt under to skritt bak, og jeg har funnet løsningen på to skritt til venstre. Hun kan ha en tendens til å ploge når stresset er høyt, men hun holder grei posisjon (rompa går ikke ut - hun bare går i veien for meg).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar