onsdag, mars 24, 2010

Windowsprinsippet og arkivopprydding

I forbindelse med klikkertreneren har jeg blitt mer bevisst på grunntreningen. Har tidligere snakket om at jeg har bygget en del korthus, noe som absolutt ikke lønner seg. Det å jobbe seg grundig opp på flytnivå, være nøye i stimuluskontrolltreningen, og være grundig når man begynner å baklengskjede - er alfa og omega.

Det som lett hender når man har fått stimuluskontroll på en del øvelser, og har jobbet mye med øvelser, er at hundene både blir litt passive (adferden "vente på kommando" blir mye forsterket), og de kan bli dårlige på å hente fram grunnferdighetene frivillig (de tilbyr gjerne bare de siste 5-6 du har jobbet med). Begge disse syndromene viste Frida tydelig den første kurshelga på klikkertrenerkurset. Frida kan flesteparten av grunnferdighetene (tror bare vi mangler hals, kryp og rygge i baklengs firkant), men hun hadde faktisk en del problemer med å bla gjennom arkivet sitt. Derfor har vi jobbet med det i det siste.

Jeg tar for meg de forskjellige mappene (har jobbet mest med foran-meg-mappa og baklengs-marsj-mappa). Da trener jeg en og en gf til å begynne med, og når alle sitter som de skal, begynner jeg å veksle mellom dem. Det vil si at jeg kanskje gir 2-3 klikk for en gf, før jeg holder tilbake klikket og venter på en ny gf. Tidligere ville en slik tilbakeholding av klikket føre til at Frida prøvde samme adferd flere ganger, før hun ble frustrert. Nå tar hun poenget med en gang hun ikke får flere klikk for samme gf, og prøver seg på en ny (som hun selvsagt får klikk for). Dette gjør at hun mer effektivt kan bla gjennom arkivet sitt, og bruke minimalt med energi på uhensiktsmessig adferd.

Jeg prøver meg samtidig på Rema 1000-prinsippet: Det enkle er ofte det beste. Jeg har lett for å tenke for komplisert, og det fører lett til at jeg får med en del "støy" i treningen. Klare mål gir klare kriterier. Klare kriterier betyr at du gir tydeligere signaler til hunden, noe som gir renere trening. Renere trening gir sikrere hund og mer effektive økter. Det blir mindre feiling underveis, og mindre sjanse for at du får med deg "spennende varianter" av adferden underveis. For de av oss som har hunder med slingringsmonn på minussiden, kan det være en fordel.

5 kommentarer:

  1. Ei som har nytte av kurset, skjønner jeg! Eller kom du frem til dette helt av deg selv?

    SvarSlett
  2. Har nok hatt god nytte av kurset, og av samtaler med folk som har kommet lenger ;)

    SvarSlett
  3. Helt enig i at dette er god lesing! Jeg prøver på mye av det jeg leser her, og gjør meg absolutt nytte av erfaringene dine. Hvor mye tid i uka bruker du ca. på dette? Går det utover jobb, familieliv osv.?

    Du sier du samtaler med folk som har kommet lenger enn deg i dette. Er det "face-to-face"-samtaler, eller bruker du noen spesielle fora? I så fall, hvilke? :)

    Stå på, øvelse gjør mester!

    SvarSlett
  4. Til Anonym:
    Du kan jo ikke bruke mer tid enn det du har til rådighet. Så er det opp til deg å prioritere det som er viktig for deg.
    Det er flere som skrver om effektiv trening (sjekk f.eks Klickerklok.se), som gjør at du kan få gode resultater på ganske lite tid.

    SvarSlett