fredag, november 13, 2009

Apporttrening

I går kveld hadde jeg en god slump grillet kylling igjen, så jeg og Frida bestemte oss for å leke litt med apporttrening igjen. Dette er noe vi har forsømt de siste ukene, og jeg har fremdeles problemer med at hun ikke har det suget mot apporten som jeg vil ha. Jeg har lenge kjørt på teorien om å gjøre det enkelt, så hun får mange vellykkete repetisjoner i kroppen, men det har ikke økt intensiteten merkbart.

Jeg bestemte meg derfor for å gjøre stikk motsatt, heller utfordre henne (men da naturligvis tenke høy forsterkningskvalitet). Jeg begynte med et par enkle avleveringer (med god belønning), før jeg la apporten i sofaen, i senga hennes, på soverommet hvor hun ikke fikk se hvor jeg la den, osv. Hoppe opp på møbler for å få tak i den, opp på tå for å nå den på hylla, under teppe, u name it.

Jeg er klar over at det ble mer søk-apport enn tradisjonell app. Men Frida syntes det var råkult å bli overrasket, og hun lette som en gal etter apporten (snakk om sug), og pilte i full fart i utgangsstilling igjen. Ikke bare det, hun lot seg ikke lure mer enn en gang til å slippe den før mitt signal heller.

Jeg må kjøpe grillet kylling oftere.

2 kommentarer:

  1. Det er jo uansett med på å øke interessen for apporten. Smart tenkt :o)

    SvarSlett
  2. Kjempesmart! Så det er grillet kylling som er cluet?;)
    Har skrevet på bloggen min ang utgangstilling og tipset jeg fikk av deg, kan du ikke se på det og se om jeg gjør noe feil?
    Tusen takk for gode råd og innspill, tror det vil fungere!
    Klem Ingrid og Diesel
    dieselus.norblogg.net

    SvarSlett