søndag, august 30, 2009

Debut klasse 1, dommer Finn Anton Helgesen

Dagen startet med bekymring for været. Det høljet ned hele dagen, og Frida synes det er ekkelt å gå og se opp når hun får vann i øynene. I tillegg har hun kvidd seg for å sette seg og legge seg på vått underlag før. Tok henne ut av bilen et par ganger i god tid før vi skulle i ringen, og da var det ingen problem (jeg pustet litt lettet ut da).

Klasse 1 skulle begynne, og vi gikk inn på anvist plass:

Tannvisning: 10 poeng
Frida var veldig flink å holde utgangsstillingen mens dommeren ønsket velkommen (selv om det føltes som han pratet en evighet), og hun satt stille under hele øvelsen.

Fellesdekk: 9,5 poeng
Vi var så heldige å være sist i klassen av fem startende, så Frida slapp å ha fremmed hund på begge sider. Vi måtte gå lengre fra enn jeg egentlig har trent på, men hun er stødig på fellesdekk, så jeg var ikke veldig bekymret. Nabohunden tok en kjempespurt mot eier (og i retning skåla til Frida), men hun holdt dekken. Ble trekt 0,5 poeng fordi jeg trengte en dobbelkommando for å få henne opp i utgangsstilling igjen.

Frida fikk skåla med godbit, og så i bilen siden det var fire ekvipasjer til vi skulle inn. Når fjerdemann begynte, fylte jeg opp skåla på nytt, og tok ut Frida. Kjørte et par holdter, og så et par ståer. Hun var gira, men plutselig ville hun ikke sitte på holdt. Jeg fikk litt panikk, men vi fant et område som ikke var fullt så vått, og plutselig begynte hun å sitte igjen. Dobbeltpuh!

Lineføring: 9 poeng
Frøkna var litt berørt av tingenes tilstand, så hun fulgte ikke helt med i starten på øvelsen og i helomvendingene. Synd med helomvendingene, for de ødela visst litt inntrykket. De er vanligvis ganske rå på trening, men de krever at hun er våken. (Jeg vender mot venstre, så hunden må bruke bakpartskontrollen. Når det funker ser det ganske heftig ut).

Fri ved foten: 9 poeng
Egentlig det samme som i øvelsen før, men jeg syntes hun hentet seg raskere inn, og var hakket mer intenst. Ikke så rart, siden vi nesten bare trener uten bånd.

Dekk fra holdt: 8,5 poeng
Vet ikke helt hva han trakk for. Jeg syntes selv hun var litt "av" i fri ved foten, og litt nølende i holdten. Neddekken var grei nok, men når hun skulle opp i utgangsstilling nølte hun og satt seg bare halvveis opp. Så jeg skjønner karakteren.

Innkalling: 9,5 poeng
Vi har jo slitt litt med tempoøvelsene de siste månedene, hvor Frida har hatt lett for å trave. Hun hadde greit tempo (dvs hun gallopperte, men hun ga ikke jernet), men slo over i trav de siste to-tre meterne. Dommeren ga dårligere karakter til andre ekvipasjer som hadde bedre fart, men jeg tror han likte utgangsstillingen vår, og at han rett og slett trakk mye for slurvete utgangsstillinger.

Stå under marsj: 9 poeng
Denne var vi litt spent på, da hun har hatt lett for å dekke på stå-kommandoen etter at vi har kjørt en dekkøvelse. Men vi har trent mye, både på å skille mellom kommandoer, og på stå etter dekk. Det betalte seg for hun sto, hun sto til og med så bra at hun nølte med å sette seg i utgangsstilling.

Hopp over hinder: 7 poeng
Vet ikke om det er dårlig hoppteknikk eller lat hund, men Frida har lett for å berøre hinderet når hun hopper, så også denne gang.

Helhetsinntrykk: 10 poeng
Dommeren likte godt det vi gjorde, og kalte oss dagens lyspunkt eller noe sånt på premieutdelingen (jeg tror faktisk vi var de eneste med 1.premiering). Tror han likte Frida også, for han spurte om han kunne kjøpe henne. :) Som om jeg kunne selge gullet mitt.

Poengsum 179,5
1.premie og opprykk til klasse 2

Klassevinner

2 kommentarer:

  1. Hurra, hurra! Bra trening lønner seg!

    SvarSlett
  2. Gratulerer! Så fantastisk. Visste at dere kom til å gjøre det supert!

    SvarSlett