fredag, juli 31, 2009

Hundeklubbtrening

Jobbet først alene med å baklengskjede inn stå under marsj på nytt. Har jobbet med at hun skal sitte å se på meg i tjue sekund (teller inni meg ett-tusen, to-tusen -av og til teller jeg kanskje litt fort, men det får være), og det kommer jeg til å legge inn som siste ledd i alle øvelser. Stå under marsj er første øvelse jeg prøver det på, og det gikk veldig bra. 6 repetisjoner bare på siste ledd, så jobbet jeg ganske lenge med siste kjede. Jeg trente ca 10 repetisjoner på stopp under marsj mens Irene klikket for meg (og jeg belønnet med pipeball bakover). La så inn noen skritt fri ved fot + stå + resten av kjeden. Fikk så kjørt hele øvelsen en gang, men så begynte hun å henge etter og stoppe frivillig. Hun var sliten, og er fremdeles ganske "sårbar" (stakkars løpetidstrollet mitt), så jeg ville ikke risikere å måtte feile henne flere ganger. Men er ganske fornøyd med det vi fikk utrettet.

Linda kom på treningen, strålende og full av gode ideer. Vi begynte med "felleslineføring", der alle går på rekke og følger kommandoen. Kunne vært foreslått som ny konkurransegren, egentlig (Synkronhundetrening). Frida digger sånn trening, halen er rett i været og hun er intens og fin. Siden dette er glimrende forstyrrelsestrening, har jeg alltid belønnet tett i slike sammenhenger, samtidig som det er litt uformelt (og da får jeg ikke nå-gjelder-det-holdningen min).

Vi avsluttet fellestreningen med en fellesdekk. Det begynte veldig bra for alle, men så fant Vicky (som lå ved siden av Frida) ut at hun skulle springe til Linda hver gang noen lagde lyd. Dette smittet over på flere, Tessa (som lå på den andre siden av Frida) begynte også å springe, og plutselig var det vilt kaos. Jeg hadde egentlig tenkt å kjøre hele økten uten å gå frem å belønne, men gikk frem og belønnet med en gang det ble styr, hver gang det ble styr , forresten - og fikk en super økt uten at hun brøyt blien en eneste gang. En annen positiv bivirkning av dette: det ble tydelig at vi har trent for lite fellesdekk og slikt i det siste, så det blir det mer av fremover. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar