mandag, juli 27, 2009

Mandagstrening i hundeklubben

I dag hadde jeg bestemt meg for å ha fokus på stå under marsj. Begynte med å kommandere stå under baklengs marsj. Var slett ikke fornøyd, Frida var altfor nølende, og gikk minst tre skritt før hun stoppet. Jeg sluttet å kommandere, og hun tilbød raskt frivillig stå. Jeg kjørte ca 20 frivillige ståer før jeg begynte å si kommandoen samtidig som hun stoppet frivillig. Ca 20 slike, før jeg begynte å si kommandoen før hun stoppet av seg selv.

Tok en lengre pause, og de neste tre øktene ble innendørs med en og en hund (det regnet så fælt, og lille gullet mitt liker ikke å få vann i øynene når hun går og ser opp). Begynte med et par ståer under baklengs marsj, hvor jeg sa kommandoen idet hun begynte å stoppe. Så fikk jeg Pia til å klikke for meg så jeg kunne gi kommando unner fri ved fot. Fikk et par fine repetisjoner, men så stanset hun frivillig, og hun fikk to feil på rad. Da ble hun så usikker (selv om jeg ikke sa feil eller noe) at hun ikke ville være med i fri ved fot heller. Linda fikk meg til å slutte å bruke kommando for å gå fot (for hun låste seg helt, stakkars gullet), jeg sa heller et oppmuntrende "ja" i stedet, og da kom halen og humøret igjen.

Andre og tredje økt inne i hytta klikket Irene for meg. Hun avslørte at jeg hadde en fast rytme for hvor ofte jeg kommanderte stå, og idet hun sa det visste jeg med hele kroppen at jeg kommanderte for hvert sjette skritt. Jo da, jeg gikk seks skritt - og der stoppet hun frivillig. Ok, kanskje en måte å få henne til å "kunne" kommandoen bedre, er å variere mer når jeg gir den.. :O Siste økt var mest tull og tøys, så den er ikke nødvendig å beskrive. Vel, må bare nevne at hun hadde en skikkelig bråstopp, der hun selvfølgelig fikk super belønning.

Frida bryter forresten alle rekorder for tiden. Forrige løpetid "fødte" hun valpene sine omtrent dagen etter at løpetiden var ferdig (verdens korteste drektighet). Nå har hun begynt med valpen sin (hun har ei and som hun bærer på mens hun piper -hver gang hun er innbildt), og hun er på 14. dag i løpetiden.. Om hun hadde verdens korteste drektighet før, hva er da dette? Burde vel ikke bli overrasket om hun ble innbilt FØR hun fikk løpetid...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar