onsdag, mai 13, 2009

bli-fri, burlek og hold fast

Jobbet først med hold posisjon (og omvendtlokking) av frivillig sitt, dekk og stå. Brukte frikommando og belønnet for at hun gikk ut av posisjon. Hun tilbød med en gang ny posisjon, så etterhvert brukte jeg fri-kommandoen mer hyppig, og la mindre vekt på omvendtlokking og belønning av bli. Video av Fanny viser hvordan det kan gjøres.

Jobbet videre med burlek. Frida valgte å sitte i buret selv om hun hadde fryktelig lyst ut til pipeballen (som bråkte og ropte helt forferdelig på henne). Andre økt jobbet jeg med at hun skulle finne buret fra andre vinkler, og det gikk greit. Har utsatt det med å skape sug mot buret ved å holde igjen i halsbåndet, fordi hun blir mer passiv av å bli holdt (hun har jo lært at det ikke virker å dra seg mot noe, man har jo oppdragelse). Det siste jeg gjorde før jeg dro hjem, var at jeg såvidt holdt på halsbåndet mens hun fikk dra seg mot godbiten. Økte presset på halsbåndet veldig gradvis, og tror hun tok poenget.

Tok også en økt med apporteringslek i tro Fanny-stil. Tenkte på det med at kroppen skal "huske" bevegelsene, og at om hun får belønning når jeg løfter frambena hennes under drakamp, vil det være lettere å overføre på apporten. Jeg tror jeg gikk litt for fort fram, for hun ble mindre intens i drakampen. Belønnet høyere intensitet først med godbit (fisk, mmmmm), og så med den berømte pipeballen. Får se litt hvordan jeg skal gjøre dette videre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar