torsdag, mai 28, 2009

Apporttrening

I det siste har vi trent en del på apporten, for forhåpentligvis å få løsning på denne på samlingen i helga.

Ting vi har trent på:
  • Flyt på opptak. Hjemme har hun god flyt, og de siste to dagene har jeg også trent på dette med forstyrrelser (hundekaos rett ved siden av).
  • Kvalitetssikring på hold fast. Kan holde godbiten rett foran, over, under og på siden av snuten mens hun holder fast. Har også begynt å kakke litt borti apportbukken. Målet er naturligvis at hun skal holde fast til jeg får et godt grep og sier slipp. Dette må jeg jobbe mer med, men hun skjønner ihvertfall prinsippet. Foreløpig må jeg varme henne opp med flere enkle opptak, for viss jeg begynner rett på omvendtlokkingen, blir det litt lenge mellom klikkene, og hun blir lettere frustrert.
  • Drakamp hvor jeg løfter frambeina hennes fra bakken, har også begynt å overføre dette på apportbukken.
  • Status: opptak og hold fast mens det er motstand i apportbukken er greit. Problemet har vært at jeg ikke kan slippe taket på apportbukken uten at hun slipper, og det er derfor jeg jobber med omvendtlokkingen nå. Har tidligere shapet inn opptak med vending inn mot meg, og baklengskjedet det med sitt og utgangsstilling. Det som gjorde at jeg ikke kom videre derfra, var at avleveringen manglet.

Nå begynner det å bli lenge siden jeg har trent hele øvelser. Lurer på om jeg skal velge meg ut en fokusøvelse for hver uke, og så få mengdetrening/overtrening på denne.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar