søndag, desember 11, 2011

LRS-tankespinn

I det siste har flere blogget om LRS, et konsept Ken Ramirez har holdt foredrag om. Jeg har bare lest om det gjennom noen blogger, så jeg skal ikke forsøke å forklare det her. Disse bloggene har tatt seg av den jobben:

LRS Åsa Jakobsson
mera Ken Ramirez Åsa Jakobsson
LRS Least Reinforcing Stimulus/Situation Eva Bertilsson


De er verd lesingen, og et øyeblikk ble jeg fasinert over en ny løsning, og jeg så umiddelbart for meg flere hunder det kunne være nyttig for. F.eks hunder som går veldig opp i stress om de blir frustrerte (slik at de får problemer med å hanke seg inn igjen), eller hunder som lett blir passive om de ikke raskt forstår hva de skal gjøre. Jeg tenkte også at det kunne hjelpe trener i situasjoner der feilen har oppstått - å ha en bevisst strategi er jo ikke dumt.

Men så klarte jeg ikke helt å plassere det slik at jeg ble fornøyd (i forhold til hundetrening). Jeg er ikke spesielt glad i feilsignaler (No Reward Markers), og styrer stort sett unna det. Grunnen er at de som bruker dette ofte går i fellen på den måten at de fokuserer mer det som er feil enn det som er rett (og driver man da positiv trening?). Og mange blir blinde for hvor mye de bruker det (man bør ihvertfall være en skikkelig 80%-nazi om man skal drive med slikt, og da mener jeg ikke 80% feiling...). Selv om LRS er light-versjonen av dette, ligger likevel fokuset på hva man ikke vil ha, og det er feil fokus. Jeg er også litt redd for at det kan bli en sovepute, slik at man maskerer at man ikke har det grunnleggende inne (slik belønningsplassering kan bli).

Og da vil jeg Back To Basic igjen. Har man bra kriterier og fornuftig forsterkningsfrekvens er mye av jobben gjort. Greier man ikke å sette bra kriterier er det faktisk det man må jobbe med for å forbedre treningen (så hunden slipper å gå i spinn av frustrasjon). Man blir ikke flinkere til å lage fornuftige kriterier ved å slippe å jobbe med det. Greier man i tillegg å styre unna feilsignaler så har hunden enda mindre grunn til å bli frustrert. Om hunden ikke lenger blir frustrert fordi du trener fornuftig, er plutselig behovet for slike teknikker borte. Easy peasy ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar