tirsdag, desember 13, 2011

Baklengskjeding for kick-ass-trenere

I siste nummer av Canis skriver Morten og Cecilie om hvordan man kan bruke baklengskjeding i øvelser som ikke alltid ser like ut. Det snakket vi om på instruktøren også, og jeg har brukt det blant annet for å strekke avstanden i kryp. Glimrende også i avstandskommanderingen, hvor jeg har slitt en del med attityden.

I denne bloggposten tenkte jeg å skrive om hvordan jeg bruker baklengskjeding for å bygge utholdenhet, lære hunden å gå flere øvelser før belønning, og konkurransetrene - selv med bare noen få øvelser på repertoaret..

For det er jo litt kjipt om man tror man må vente med konkurransetrening til man har ferdig alle øvelsene i et program. Jeg trodde nemlig det lenge. Det betydde at jeg brukte perverst lang tid på å trene bare grunnferdigheter. Og så brukte jeg masse tid på å trene inn de forskjellige øvelsene. Når Frida plutselig var tre år, og jeg fant ut at vi måtte komme oss i ringen, så kunne hun jo alle øvelsene (og vi baklengskjedet hele klasse 1-programmet uten problemer), og det gikk veldig bra. Men likevel hadde hun tre år i kroppen med tett belønning. Hvis du da sammenligner antall treningsøkter (vi trener hver dag) med grunntrening i forhold til utholdenhets- og kjedetrening, så sier det vel seg selv at jeg måtte støte på problemer. Tror forholdet må være 100:1, og det gir dårlige odds. Fjellvettregel nr 1 sier at man ikke skal legge ut på langtur uten trening, og det gjelder for konkurransetrening også. Jeg innrømmer det gjerne, jeg var en pappskalle. Men nå vet jeg bedre (hadde jeg bare visst da det jeg vet nå, osv), og det er da aldri for sent å snu.

Ok, jeg må vel komme tilbake til tema. Det jeg vil fram til, er at man allerede fra man har to-tre adferder på repertoaret, kan og bør begynne å baklengskjede. Om adferdene er snurr. bamse og gi labb, spiller jo ingen rolle. Hunden skal bare lære prinsippet. Det samme gjelder øvelser. Har man tre øvelser på lager, kan man lage mange forskjellige kjeder:
  1. Sitt under marsj - fri ved fot - innkalling fra sitt
  2. Sitt under marsj - innkalling fra sitt - fri ved fot
  3. Fri ved fot - sitt under marsj - innkalling fra sitt
  4. Fri ved fot - innkalling fra sitt - sitt under marsj
  5. Innkalling fra sitt - fri ved fot - sitt under marsj
  6. Innkalling fra sitt - sitt under marsj - fri ved fot
Har man flere adferder på lager, er mulighetene uendelige. Jeg synes ihvertfall det gir utsikter til mye bra utholdenhetstrening allerede fra starten av. Er man litt som lydighetsfolk flest, full av tvangstanker og perfeksjonisme - kan man bruke tulleøvelser på samme måte (til lp-øvelsene er perfekte nok). Eksempel på tulleøvelser: snurr under baklengs marsj, spill død og innkalling fra bamse. I og med at man får så mange kjeder, slipper man å tenke at hunden blir "fastlåst i en kjede", som noen kan være redde for.

Vil man i tillegg begynne tidlig med konkurransetreningen, er det også veldig fornuftig. Det som er viktig å tenke på da, er at man skal gjøre det så konkurranselikt som mulig. Det er da to faktorer som er viktige: å prestere på første forsøk  og at man har en konkurranselik setting (ringbånd, dommer og publikum). Høres lite ut, men det krever ganske mye arbeid. Begynner man med det allerede fra man har tre adferder på signal, kan du med hånden på hjertet si at hunden er godt forberedt på konkurranse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar