søndag, mai 23, 2010

Spesialsøk med Stig Meier Berg

Etter å ha utdannet seg som instruktør på Hundcampus har Stig Meier Berg fortsatt med spesialsøk på Selbutunet.Han har lang og allsidig erfaring med trening av hund, og han er en sann ildsjel. Han holder flere typer kurs, blandt dem kurs i spesialsøk modul 1, 2 og 3.

Ettersom jeg har et ganske bevisst forhold til hvordan jeg vil trene hund, er det ikke gitt at alle kurs sammenfaller med mitt syn på hund og trening. Gleden blir da ekstra stor når man kommer over kurs eller opplegg som er overførbare til klikkertrening. Stig har ikke bare solid kunnskap om læringsteori, han tenker også helhetlig, og har en evne til å formidle (ikke enkelt å snakke til både klikkere og traddiser samtidig). Han kommer til Molde i august (Modul 1), og jeg håper mange melder seg på.

Jeg er opptatt av at hunden skal gjøre mye av arbeidet selv, dvs så lite bruk av hjelp som mulig. I tillegg skal ikke hunden oppleve noe psykisk press fra min side, det kommer ingen ubehag fra meg om hun skulle feile (ihvertfall ikke bevisst). For å få til dette splitter jeg opp adferdene jeg vil få fram i så små deler som mulig, og sørger for at hunden hele tiden opplever mestring. Det samme gjør Stig når han utdanner hundene i spor. Han bygger opp hundenes mestring gjennom å dele opp treningen i moduler, som så settes sammen til mer komplekse øvelser.

På samme tid var han hele tiden opptatt av å klatre oppover i trappa (hundens kunnskap bygges trappetrinn for trappetrinn - get it?). Man må tørre å gamble litt, ikke alltid safe (som mange klikkertrenere har lett for å gjøre). Samtidig som man av og til må gå tilbake i vanskegrad, må man av og til teste om hunden greier en eller to vanskegrader mer enn du er sikker på - hundene trenger utfordringer, og det blir lett kjedelig for dem om det blir altfor mange reetisjoner av det samme.

Jeg skal prøve å legge fram skisser og mer om nesearbeid fremover (men det får vente til sommerferien).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar