fredag, mai 28, 2010

Hva er klikkertrening? En liten kommentar

Var på hundeklubben for første gang på lenge, tror faktisk det er måneder siden sist. Som vanlig blir mine blogginnlegg inspirert av hendelser som engasjerer, irriterer eller provoserer meg. Denne gangen var det en uttalelse fra en av traddisene i klubben. Han mente noe sånt som at jeg (sikkert fordi jeg er klikkertrener og pølsetante og alt det der) aldri har stilt krav til hunden, og at Frida bare gjør det hun selv vil. Velvel.

For det første stiller man som klikkertrener krav til hunden hele tiden. Man har kriterier (krav til hva hunden må gjøre for å få belønning), som i praksis betyr at man har en kravfase gjennom hele treningen. Det er riktignok ikke en slik kravfase som betyr "hvis-du-ikke-gjør-som-jeg-sier-(selv-om-det-er-jeg-som-har-vært-en-møkkadårlig-trener)-så-drar-jeg-deg-gjennom-gjørma-baklengs". Det er krav som hele tiden er tilpasset hundens nivå, og som gjør at den opplever å lykkes med mer og mer avanserte adferder -noe som gjør at de også har lyst til å gjøre dem.

Når noen påstår at Frida bare gjør som hun selv vil - må  jeg nesten fnise når jeg ser for meg hvordan dagen hennes da hadde sett ut:
  • Patruljere alle områder som er hennes, dvs alle plasser hun har vært mer enn en gang, og sørge for at ingen der opptrer ubehersket, eller løper uten at hun har gitt tillatelse.
  • Sjarmere alle folk som har hendene i lomma eller noe som lukter godt, eller har noe hun har lyst på. Eventuelt skremme dem vekk hvis de oppfører seg feil.
  • Jage vekk alle firbeinte - bortsett fra katten til mamma og noen få utvalgte hundevenner.
  • Jage vilt er kjempegøy - hjorten er forøvrig lite flink til å be om lov til å være i hennes skog!
  • Sove litt, dersom det ikke er noe å passe på i øyeblikket (eller hvis hun ligger i beina mine, da er det greit at jeg passer på)
  • løpeløpeløpe og spisespisespise.
  • Leke med de som kan å leke (er bare andre aussier som skjønner hvordan lek skal foregå - de andre må bare settes på plass siden de oppfører seg feil).
Nei, du. Frida gjør nok ikke bare som hun selv vil. Men det er det som er greia med god klikkertrening, vettu. Du får hunden til å ha lyst til å gjøre det du vil den skal gjøre. Fordi det gjennom hele oppveksten har LØNNET seg å gjøre det jeg vil, kan jeg nå ha henne med (løs til og med) overalt, uten at jeg trenger å mase på henne.

Det var også en diskusjon om bruk av lokking og korrigering tidligere på kvelden. Den etablerte sannhet var da at klikkertrening er for vanskelig for vanlige førstegangseiere/familiehunder. Jeg liker ikke å undervurdere folk før jeg har møtt dem, og jeg har møtt mange førstegangseiere som raskt har blitt gode hundetrenere.  Dersom man tar utgangspunkt i at klikkertrening er en metode som krever at både du og hunden har mer enn en halv hjerne på deling, eller har høy motivasjon for å lære, kan det jo virke trasig. Men samtidig er det ikke så forferdelig vanskelig . Det dreier seg om å holde seg til 4 enkle prinsipper:

Kjernepunkt 1
  • Bruk av positiv forsterkning, negativ straff og ekstinksjon for å forandre adferd.
  • Ingen bruk av negativ forsterkning
  • Forklaring på begrepene her
Kjernepunkt 2
  • Bygger på hundens egeninitiativ og bruker så lite hjelp som mulig for å få fram ny adferd.
  • Det betyr ikke at hjelp er forbudt, men at man ikke bruker mer enn man trenger, og om man bruker hjelp - fjerner det så raskt som mulig. Det er altså bedre å bruke litt hjelp enn å kjøre hunden på dunken av frustrasjon.
Kjernepunkt 3
  • Systematisk bruk av betinget forsterker.
  • Du trenger ikke engang klikker for å drive ren klikkertrening, dersom du systematisk bruker andre signaler (fløyte, "bra", du kan bestemme selv). De ulike b.f.ene har sine fordeler og ulemper, men det blir en annen historie.
Kjernepunkt 4
  •  Bygge på adferdsanalytisk teori, og fokuserer bare på observerbare faktorer.
  • Jeg er ikke spesielt god på tankelesing, så det er greit å kunne fokusere på det jeg kan se:
    • Situasjon
    • Adferd
    • Konsekvens
    • Timing
    • Forsterkningsfrekvens
    • Forsterkningskvalitet
Hvis noen blir nysgjerrige - eller vil bevise at jeg tar feil, så ta en titt på Canis bibliotek. Der ligger det drøssevis med gode artikler om læring og klikkertrening . Nå har også Canis TV blitt gratis, noe som betyr at du kan få se god klikkertrening i praksis. I tillegg har Canis et gratis brevkurs i klikkertrening (ligger øverst på forsiden). Det betyr at man faktisk kan lære en hel drøss uten at det koster et øre. Dersom man er villig til å bruke penger på å lære noe, foreslår jeg å melde på gode kurs. Det er gøy, lærerikt og gir treningsmotivasjon.

5 kommentarer:

  1. "Det var også en diskusjon om bruk av lokking og korrigering tidligere på kvelden. Den etablerte sannhet var da at klikkertrening er for vanskelig for vanlige førstegangseiere/familiehunder."

    Hei Linn!
    Jeg var tilstede denne kvelden og jeg tror ikke du fikk med deg mitt poeng med bruk av lokking.

    Min mening er at å shape inn alle adferder kan være vanskelig/tidkrevende for hundeeiere som kun ønsker en velfungerende familiehund. Hvorfor ikke bruke lokking? Selvfølgelig i så liten grad som mulig, og å fjerne hjelpen så raskt som mulig.

    Det er ikke alle som er villige til å bruke så mye energi og tid på å tilegne seg nok kunnskap, både teoretisk og praktisk.

    Hva med å tilrettelegge for dem på kurs? Gjøre det litt lettere å lykkes med sin trening, som igjen forsterker hundeeier til å trene mer.

    Du nevnte selv at mange har sett CM på TV og liker hans "snarveier" til resultat med hunden. Kanskje det er lettere å nå inn til dem med klikkertrening hvis det gjøres lettere for dem å lykkes?


    "Dersom man tar utgangspunkt i at klikkertrening er en metode som krever at både du og hunden har mer enn en halv hjerne på deling, eller har høy motivasjon for å lære, kan det jo virke trasig."

    Se på alle ord og uttrykk du selv bruker, de er "gresk" for mange hundeeiere, selv om de er velkjente for andre. Jeg håper instruktørene på kurs er dyktige til å lære fra seg og forsikre seg om at alle har forstått det teoretiske. Mange later som om de skjønner hva som blir sagt i redsel for å fremstå som dum.

    Når det gjelder korrigering kan jeg ikke huske dette ble nevnt, mener du noen anbefalte å bruke det (på kurs)?

    Alltid kjekt å diskutere hundetrening med deg, men noen ganger tror jeg du tolker det som blir sagt i negativ retning.

    Linda

    SvarSlett
  2. Hei Linda.

    Jeg tror nok jeg har fått med meg hva du mente, og jeg er ikke sikker på om vi er så uenige i det (jeg skriver jo bl.a. at det kan være bedre å bruke litt hjelp enn å kjøre hunden helt på dunken). Når det er snakk om hva man skal gjøre på kurs, kommer det jo an på hvordan man markedsfører det. Når det gjelder kursene er jeg sikker på at Tone mer enn gjerne tar en prat. :)

    Det var vel ingen som mente at korrigering skulle innføres på kurs. Det, og det med en halv hjerne på deling var nok mest inspirert av kommentarene jeg nevnte tidligere. Jeg beklager hvis min sammenblanding har ført til misforståelser. Av og til blir jeg bare så frustrert over hvordan enkelte kan slenge ut kommentarer om ting de ikke engang har satt seg inn i (jeg vet det er vanlig, men det er likevel lavmål).

    Når det gjelder min språkbruk, så vet du at jeg er glad i å kalle en spade for en spade. Og jeg er glad i å bruke presise begreper som faktisk har en klar og presis definisjon. I bloggen forsøker jeg å enten forklare dem eller linke til artikler/nettsider der ordene blir forklart. I samtale med mannen i gata, vil jeg jo alltid forsøke å tilpasse språk til situasjon. Men av og til har det en funksjon å bruke faguttrykkene på det jevne. Da er det mindre sjanse for at man begynner å bruke mindre presise uttrykk. Dersom folk stadig vekk hører ordene i bruk, blir de også mindre fremmede.

    Du sier at jeg oppfatter ting negativt. Det er vanskelig å kommentere, siden en sånn tolkning vil være ganske subjektiv. Jeg vil for eksempel hevde at jeg oppfattet meningen bak det som var sagt. Mens de som kanskje føler seg misforstått vil være uenig i det. Jeg kan gå så langt som å innrømme at jeg innimellom setter ting på spissen for å fremheve et poeng, eller for å provosere. Men selv om jeg blir høy som et fly av å diskutere sånn, vil jeg likevel håpe at jeg ikke blir irrasjonell (hadde det forresten kjempegøy når vi diskuterte spor så busta føyk - en hel diskusjon hvor alle holdt seg til saken nesten hele tiden - jeg var råimponert).

    SvarSlett
  3. Bare en ting til i farta:

    Hvorfor ikke sette i gang folk med å lære inn de enkleste adferdene først, i stedenfor å begynne med lokking fra begynnelsen av?

    Jeg tror man blir like forsterket av å lykkes med det, som å lykkes med lokking. Når man mestrer de enkleste adferdene har man kanskje fått klikkeren mer inn i kroppen, og man kan bryne seg på de middels vanskelige øvelsene. Osv.

    SvarSlett
  4. Jeg elsker disse blogg innleggene dine! Synes du er tydelig og presis. Muligens noe høytflyvende i forhold til den jevne hundeeier, men er det dem du blogger for? Man klarer da vel alltid å jenke seg litt i samtale med hvermannsen? Er så enig i poenget ditt med å benytte faguttrykk(samtidig som man forklarer dem enkelt eller eksemplifiserer).
    Jeg håper du fortsetter å ta opp det som engasjerer deg, både på den ene og den andre måten;-)

    SvarSlett