søndag, mars 07, 2010

Jepp, da har vi prøvd oss i ringen igjen

Denne gangen var det ingen som filmet, og det var igrunn like greit. I dag fant jaggu meg frøkna på mye rart. Jeg fant på mye rart jeg også, så sammen var vi kjemperare. Neida, snakket med folk etterpå, og de syntes mye så greit ut, selv om jeg følte det var katastrofe.

Fellesdekk 10
Fri ved fot 8 (jeg rotet, gjorde holdt ved helomvending når jeg skulle fortsette å gå)
Dekk under marsj 10
Innkalling med stå 0 (her dekket hun mens jeg gikk fra, og så kjørte hun en frivillig dekk før jeg fikk kommandert stå)
Stå under marsj 8 (hun vred seg rundt etter at jeg hadde gått bak henne)
Apportering 8,5 (hun tok en stopp foran meg med apporten før hun kom inn, men ble sittende etter avleveringen -der tullet hun jo sist)
Hinder 9 (aner ikke hva hun trakk for, for der gjorde hun alt riktig)
Kjegla 0 (den sto ut mot publikum, og der drev to hunder og bråkte, så jeg må nok reparere en del på denne nå. Alle i klassen slet med denne)
Avstand 6 (hadde en dobbelkommando, ellers vet jeg ikke hva hun trakk for)
Helhet 6 (Frida trivdes ikke i dag, men 6 var likevel urettferdig lavt)

Tok med Frida inn i ringen etter konkurransen og kjørte litt frivillig fri ved fot. Hun tødde litt opp etter hvert. Prøvde innkalling, men da frøys hun (greier ikke løse ut på kommando). Det var en del støy i hallen da, så det var typisk sånn hun gjør når hun er usikker. Forrige konkurranse hadde jeg lekt litt med delmomenter på tur uka i forveien, mens jeg denne uka har vært sjuk, så jeg har ikke fått gjort noe. Hmmm.

Konklusjon:
Er nødt til å trene mye jevnere i forstyrrelser. Når det er lenge siden sist hun har trent rundt fremmede hunder (nå er det vel ca 3 uker siden), så blir hun lett trykket. Jeg er i tillegg nødt til å mestre nervene mine, for med en gang jeg mister kontroll over ansiktsuttrykkene mine, blir hun forstyrret av det. Hun er veldig oppmerksom på meg, og den minste ansiktsbevegelse jeg gjør kan få konsekvenser (jeg må selvfølgelig trene på det og). Igjen fikk jeg bekreftet at hun trenger å være 150% sikker på øvelsene, og denne gangen hadde vi rett og slett trent for lite på øvelsene til at hun var trygg og hadde det kult i ringen. Fy, fy.

4 kommentarer:

  1. Hei!

    Er selv en hundeentusiast, og har fått med meg mye av det du har skrevet i bloggen din. Det er absolutt mye godt arbeid du gjør, og det er morsomt at du deler erfaringene med andre. Selv er jeg ganske travel, og sliter derfor med å få tid til alt (blant annet å trene hunden min "nok"). Hvordan får du "endene til å møtes" m.t.p. å kombinere jobb (og evt. andre fritidsaktiviteter) og all tiden du bruker på Frida? :)

    Har du noen gode råd? :)

    SvarSlett
  2. Får ta det som konkurransetrening! :)
    Kommer du til ålesund i mai? Det blir der vi stiller. Selvom alle øvelsene ikke er helt i boks enda. Må bare hoppe i d! =)

    SvarSlett
  3. Til anonym:
    Vel, det hjelper å ikke ha unger. Dessuten kan små reklamepauser utnyttes. Frida må som oftest jobbe for kveldsmaten sin, da velger jeg meg ut ting jeg trenger gjennombrudd på eller må få i orden. Ellers prøver jeg å trene effektivt når jeg først trener. Tidligere var jeg mye på hundeklubben og trente, og da ble det veldig mye dødtid. Det har jeg hverken tid eller kapasitet til lenger, så nå blir det mer tilfeldige treninger.
    Ellers kjører jeg prinsippet "alt som kan kombineres, kombineres". Egentlig har jeg ingen gode råd, for jeg får ikke tiden til å strekke til selv.

    Til Beathe: Jeg må vel satse på Sunnmørshallen nå da. Men må tenke på det.

    SvarSlett
  4. Da sees vi nok der. jeg skal sikkert til sunndalsøra også, men da bare for å stille eksteriørt ikke lp

    SvarSlett