tirsdag, august 11, 2009

Oppdatering og grublerier

I dag har vi fortsatt litt med "enkel" sitt/dekk/stå-trening i front og på to meters avstand. Målet er at Frida skal bli flinkere til å høre etter hva jeg sier, bedre sikkerheten hennes på kommando og kjøre en del trening framover med høy forsterkningsfrekvens for å beholde "moroa" i treningen.

Begynte også med ruta i dag. Har tidligere kjørt rute med 4 kjegler eller hatter og musematte inni, der det har blitt mye frustrasjon og dårlig trening når jeg har fjernet musematta. I dag bestemte jeg meg for å begynne litt på nytt. Satt opp rute med hatter, og denne gangen markerte jeg ruta med ringbånd på bakken. Siden ruta er markert i ringen, skjønner jeg ikke hvorfor jeg ikke har tenkt på det før. Denne gangen skjønte ihvertfall Frida at det var ei rute der (og ikke bare kjegler hun skal bort til). Fikk 3 gode økter hvor hun fant midten fra forskjellige kanter.

Har fundert litt på min egen treningspraksis i det siste, og dette sitatet fra Klickersmart.se oppsummerer det meste:
"Mitt allra största lärande handlade om mina egna träningsfärdigheter. Jag upptäckte att jag är alldeles för mesig när det gäller att klicka för rätt grej. Jag låter halvbra grejer slinka igenom och få ett klick – istället för att vara lite cool och vänta lite på de bra grejerna. Jag blir lite ängslig och tänker att hunden måste få många klick för han får inte tröttna…
Detta kan ju vara ett dilemma för en shapare. Det är viktigt med hög belöningsfrekvens men ska den vara hög när det som hunden erbjuder faktiskt inte är så bra? Att lösa alla sådana situationer med att sänka kriterierna är inte alltid en framkomlig väg. Någon gång måste jag ju ta ett steg vidare
."

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar