mandag, april 13, 2009

Delmoment til innkalling med stå

Har de siste dagene fokusert på innkalling med stå. Prøver å bli flinkere å følge boka, så her jeg prøvde å gå gjennom de ulike punktene i den rekkefølgen bibelen anbefalte.

  • En økt med frivillig stå foran meg: denne tok hun kjapt, tok heller ikke lang tid før hun stoppet på avstand når jeg kastet godbitene.
  • La på stå-kommando, og brød meg ikke om tempo, hun hadde bråstopp på hver kommando.
  • Noen innkallinger med skål bak henne, gikk greit, selv om ingen kan påstå at hun var eksplosiv (hun er generelt treigere når godbitskålen er der).
  • Noen versågod fra st og bli, med skålen bak henne.
  • Noen innkallinger med værsågod (skål bak).
  • Testet to ganger stå-værsågod, første gang gikk greit, andre gang kom hun helt inntil meg.

Dette var fordelt utover en lang dag ute i sola (jaggu er det deilig med ferie). Jeg måtte gå litt i grubleboksen, for jeg er ikke helt fornøyd med tempoet hennes når hun skal springe fra sitt og bli med skål. Hun er for tvilende både på å forlate bli'en og på værsågod-signalet, og da blir intensiteten for dårlig totalt sett.

Andre dag med trening på det samme (ja, valgte faktisk å trene Frida istedenfor å dra på fotballkamp i dag):

  • Begynte med godbitskål, 1 innkalling helt inn - gikk greit. 1 innkalling med stå-værsågod - gikk greit, men nå hadde det kommet maur i skålen, så hun kvidde seg for å spise.
  • Fikk Linn til å belønne istedenfor å bruke skål. Kjørte to innkallinger med værsågod midt på strekningen, og dra-kamp hos Linn. Litt synkende intensitet i drakampen gjorde at vi tok lang pause, og bestemte oss for å bruke godbiter isteden.

Så kommer det kule:

  • Linn fikk skikkelig dreisen på det å belønne med godbit: Frida fikk "nevle" av pølsa (hun ble skikkelig ulv når hun fikk dra biter av pølsa selv), hun fikk klatre oppover Linn mens hun forsynte seg, samtidig som Linn skrøt: "Neimen får du så masse pølse, din heldiggris" (mens hun inni seg tenkte auauau), selvtilliten til Frida steg betraktelig, og hun fikk mye mer intensitet.
  • Med en gang Linn ble passiv, kom Frida i full gallopp mot meg, og jeg kunne belønne med stå-værsågod. Mye bedre tempo enn når jeg løste henne fra sitt/bli.
  • Hun ble så gira etterhvert at på stå-kommando stoppet hun på tvers (fullt fokus bakover), så jeg satte henne flere ganger i stå/bli, gikk fra henne og ventet til hun hadde begge ørene framover før hun fikk værsågod.
  • Hun begynte også på flere testforsøk, både frivillig stå og trav+frivillig stå, hvorpå jeg feilet henne. Men fikk avsluttet med gallopp+stå-værsågod.

Føler jeg er på god vei med dette delmomentet, mye løste seg når hun fikk gjøre mer frivillig, og fikk super kvalitetsbelønning (nå ligger hun og sover, med en mage som er sprengfull av pølse og vom - og for et øyeblikk slapp hun en due som var så lang at jeg holdt på å falle av sofaen i latter). Følte at jeg fikk avslutte i rett tid, og Frida struttet av selvtillit når vi var ferdige med økten.

2 kommentarer:

  1. Bra jobbet, høres ut som du er inne på rett spor!

    SvarSlett
  2. Begynte å lure på om du skrev om deg selv i tredjeperson av og til, men skjønte det etterhvert.. *trøtt*

    SvarSlett