mandag, mars 16, 2009

Mandagstrening i tunnellen

1. økt: høyrevendinger. Først på stedet, så etter et par skritt fri ved fot. Frida brukte mye tid mellom hver repetisjon på å ha kontroll på omgivelsene, og jeg ventet til hun tok kontakt igjen før jeg begynte å gå.

Jeg tok en pause, hvor jeg diskuterte dette (kikkingen + min venting) med Linda. Vi kom fram til at det egentlig bare er tull fra Fridas side, og hun fortsetter med kikkingen fordi det ikke har noen konsekvens. Hun får først sjekke omgivelsene, så tar hun kontakt når det passer henne -og får klikk og godbit. Det hører med til historien at hun er snart tre år, og har vært på disse treningene siden hun var åtte uker. Bestemte meg for å gå fra henne hver gang hun begynte å kikke, og så belønne med øyenkontakt + ny repetisjon når hun tok kontakt.

2. + 3. økt: målet var egentlig å få vekk kikkingen, men kjørte vendinger som i første økt. Etter at jeg gikk fra henne en eller to ganger når hun begynte å kikke, var hun klint inntil siden min med full konsentrasjon på meg. Jeg bevegde meg med mer selvsikkerhet fordi jeg hadde en plan (og jeg sluttet å vente på henne), og det var 300 % bedring. I den 3. økten kjørte jeg også vendinger i springmarsj.

Så tegn til at hun var sliten (da drar hun munnvikene bakover i ekte gjeterhundstil), men kjørte på en stund til. Må strekke strikken hennes også, og hun jobber bra selv om hun begynner å bli sliten i det lille primadonnahodet sitt. Belønnet kun med godbiter i dag, men var oppmerksom på å levere dem på ulike måter.

2 kommentarer:

  1. Veldig lurt å stoppe opp og analysere litt når man får adferd man ikke ønsker.Spørsmålet er: hva blir konsekvensen av at hun stirrer og sjekker omgivelsene? Tidligere har du ventet og fortsatt treningen ved ny kontakt. Det er en fin liten adferdskjede som har blitt forsterket. Med andre ord er ikke Frida hverken tullete eller utspekulert, hun gjør kun det som lønner seg for henne;) Lar du være å forsterke dette ved å bruke negativ straff istedet ( ved å gå vekk) vil adferdens sannsynlighet avta ( så lenge det ikke er andre faktorer som forsterker den)

    SvarSlett
  2. Hehe, trodde ikke hun var utspekulert, men virker som det å holde kontroll på omgivelsene er rimelig selvforsterkende. Og når jeg i tillegg ikke gjorde noe med det, så fikk hun "i pose og sekk". Var nesten fasinerende å se hvor raskt kikkingen forsvant når jeg innførte negativ straff. :)

    SvarSlett