tirsdag, november 12, 2013

Om terping

Å terpe er et ord som for mange har en litt negativ bismak. Å måtte gjenta noe gang etter gang, også lenge etter at du har forstått hva det dreier seg om, er intet mindre enn irriterende - det kan rett og slett ødelegge motivasjonen for å løse oppgaven. Samtidig kan det å gjenta noe til det er forstått, være en viktig del av læringen. Å se når hunden trenger å få flere repetisjoner, og når den rett og slett trenger at du går videre, er en balanse man bare må finne.

Tiki trenger litt terping for tiden. Det er en del smådeler som må på plass for at helheten skal bli bra. Og da trengs det å pirke på alle detaljene til hun er like stødig på alt. Og nå synes jeg det er kjempegøy. Men Tiki fyller to år nå på fredag, og det hadde jo vært bra om jeg hadde gjort unna denne treningen (let's face it, det er snakk om grunntrening) når hun var mye yngre, så hvorfor ikke bare gjøre det når hunden er ung?

Av og til glemmer vi at vi hundeførere også blir påvirket i læringsprosessen, og at måten treningen blir lagt opp også påvirker oss. Måten vi tenker og føler om treningen, påvirker igjen hvordan vi handler. Jeg trente fryktelig mye på detaljer og pirk med Frida, over ganske lang tid. Konsekvensene for all terpingen med Frida, var at hun ble drittlei av lp-trening, og jeg også. Fordelen med det var at vi oppdaget rundering og spor. Men hver gang jeg skulle inn og jobbe med noe som krevde detaljarbeid, ble det gjort med en følelse av intens motvilje - noe som igjen førte til slurvetrening og lite dedikert adferd fra min side.

Når jeg fikk Tiki, som er i en helt annen skala mentalt sett enn det Frida er, skulle jeg teoretisk sett kunne begynne med blanke ark. Problemet er jo bare at mine følelser for terping fremdeles var de samme, jeg var bare ikke så bevisst på at de styrte meg. Jeg var ikke bevisst på at jeg unngikk alle treningssettinger der jeg måtte terpe, og bare holdt meg til nye og morsomme leker. Fordelen med å ta den treningen nå, er at jeg som trener faktisk er motivert til å gjøre det - og da blir det også gjort. Og det blir gjort med fokus, godt humør og glede. Og gjett hvordan det påvirker treningsøktene og hunden da...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar