mandag, mai 09, 2011

Diskriminering

Tenkte jeg skulle skrive litt om diskrimineringsøvelsen. Har kommet såvidt i gang med den. Kriterieplanen hjelper meg å ha en retning i det jeg gjør, for ellers kan jeg fort bli litt kaotisk. Om den er supergod eller ikke synes jeg er vanskelig å bedømme, men dens viktigste funksjon er å rydde opp i hodet mitt. Jo mer detaljert jeg har planlagt på forhånd, jo mindre vimsing underveis i treningen.

Jeg har kommet litt i gang med treningen, er omtrent ved punkt 8-9 under "skille mellom ulike gjenstander" (har visst byttet om litt på rekkefølgen). Denne filmen viser litt av en økt vi hadde på onsdag. Vi hopper inn i filmen idet jeg bytter ut en nøytral gjenstand med anda (kriteriet er å gå til pip på kommando). Dere får se at hun må innom og sjekke anda før hun går videre til kyllingen. Jeg er litt usikker på om jeg burde si kommando idet hun går fra meg, eller når hun er ferdig med å sjekke de andre gjenstandene, men i den økten filmen var fra (vi trente mer enn filmen viser), så ble hun bare sikrere og sikrere. Når jeg la til siste gjenstand, fikk hun en hang up, der hun låste seg på å markere på den. Jeg fjernet den, kjørte ett klikk for markering på kyllingen, og så var problemet løst. Når jeg var ferdig med den økten, hadde jeg virkelig følelsen av at jeg hadde lykkes. Når jeg ser på filmen nå i ettertid, hadde jeg kanskje ønsket at hun ikke måtte veien om andre gjenstander, men hun hadde også veldig mange repetisjoner der hun gikk rett på. Skal forsøke å tigge meg til hele filmen fra Linda.





Kriterieplanen

Beskriv øvelsen:
Øvelsen starter i utgangsstilling. På kommando fra eier skal hunden markere på tre ulike gjenstander: and, frosk og kylling. Hunden skal også vise tre ulike markeringsformer: frysmarkering med snute, apportmarkering og dekkmarkering. De ulike markeringene skal kunne vises i vilkårlig rekkefølge, og det samme skal plasseringen av gjenstandene.


Nødvendige grunnferdigheter:

1Utgangsstilling
2 Dekk
3 Target
4 Hold fast

Delmomenter:

1 Utgangsstilling
2 Frysmarkering på target på kommando
3 Hold fast ulike gjenstander på kommando
4 Avlevering av gjenstand i utgangsstilling
5 Dekkmarkere gjenstand på kommando


Kriterieplan

SKILLE MELLOM TRE ULIKE GJENSTANDER

Frida gikk rett på frysmarkering med snuten når jeg presenterte gjenstanden, så det trengte jeg ikke bruke tid på å få fram.
I alle stadier veksler jeg posisjon på gjenstandene, så det nevner jeg ikke som eget kriterie.

1 Frivillig frys på anda
2 Sier navnet på anda mens hun fryser
3 Sier navnet på anda like før hun fryser
4 Sier navnet på anda fra utgangsstilling
5 Legger til ”nøytrale gjenstander” (eggeglass), repeterer trinn 1-4
6 Erstatte et eggeglass med en av de andre gjenstandene
7 Erstatte det siste eggeglasset med den tredje gjenstanden
8 Gjøre punkt 1-7 med frosken
9 Gjøre punkt 1-7 med kyllingen
10 Innføre navnet på de andre gjenstandene som tullekommandoer, for å teste forståelsen av ordet. Frida har veldig lett for å bare tippe på det som har lønnet seg i det siste, og ikke så lett for å bruke ørene sine, så dette punktet tror jeg at jeg bør være spesielt obs på.
11 Veksle mellom å kommandere mellom de tre gjenstandene. Her kunne jeg hatt et mellomtrinn, med å kjøre på to og to gjenstander. Grunnen til at jeg har latt være, er at jeg hadde dårlig erfaring med det når jeg trente luktdiskriminering. Hvis valget sto bare mellom to gjenstander, fortsatte hun bare å tippe, istedenfor å bruke nesen. Når jeg brukte tre pinner, måtte hun i større grad gjøre bevisste valg. Jeg innbiller meg at det samme vil gjelde her (å slå på ørene har av og til vært like vanskelig som å slå på nesen).

FRYSMARKERING MED SNUTE PÅ KOMMANDO

Siden frysmarkering var den atferden hun valgte helt fra starten, og det hele tiden har vært den atferden som har blitt koblet til navnet på gjenstanden, tror jeg at jeg kommer til å la navn på gjenstanden også være kommando for frysmarkering.
Mulig det gjør det vanskeligere på sikt, men jeg tror ikke det.


DEKKMARKERING PÅ KOMMANDO

1 Kjøre et par frivillige dekker
2 Legge frosken ned der hun mest sannsynlig vil dekke (prinsippet med dekkmarkering på gjenstand er allerede kjent for henne, men siden dette er nye og større gjenstander, repeterer jeg prosessen)
3 Legge på kommando ”dekk frosk” idet hun dekker
4 Si kommando like før hun dekker
5 Si kommando et stykke fra gjenstand, så hun må gå bort for å dekke.
6 Legge til en av de andre gjenstandene som forstyrrelse
7 Legge ut begge gjenstandene som forstyrrelse
8 Gjenta punkt 1-7 med anda
9 Gjenta punkt 1-7 med kyllingen
10 Når jeg har jobbet meg opp på dette nivået på alle gjenstandene, vil jeg fremdeles bruke en del tid på en og en kommando (altså ingen veksling ennå). Men på dette stadiet, mens jeg har innført alle kommandoene, og de andre gjenstandene er der som forstyrrelse, vil jeg legge inn navn på en av de andre gjenstandene som tullekommando. Her må jeg nok trå varsomt for ikke å gå for fort fram.
11 Veksle mellom de ulike kommandoene.


APPORTMARKERING PÅ KOMMANDO

1 Hold fast kyllingen i utgangsstilling
2 Gi kyllingen i front, avlevering i utgangsstilling (hun er drillet i apport, så dette er kjente prosesser for henne)
3 Plukke opp kylling fra bakken, avlevering i utgangsstilling
4 Legge på kommando ”apport kylling” idet hun er på vei til å plukke opp
5 Si kommando mens hun venter i utgangsstilling (jeg tror det går greit å hoppe direkte til dette siden hun er så drillet (og sugen) på apportering)
6 Legge til en av de andre gjenstandene som forstyrrelse
7 Legge ut begge gjenstandene som forstyrrelse
8 Gjenta punkt 1-7 med anda
9 Gjenta punkt 1-7 med frosken
10 Når jeg har jobbet meg opp på dette nivået på alle gjenstandene, vil jeg fremdeles bruke en del tid på en og en kommando (altså ingen veksling ennå). Men på dette stadiet, mens jeg har innført alle kommandoene, og de andre gjenstandene er der som forstyrrelse, vil jeg legge inn navn på en av de andre gjenstandene som tullekommando. Her må jeg nok trå varsomt for ikke å gå for fort fram.
11 Veksle mellom de ulike kommandoene.

SKILLE MELLOM DE ULIKE KOMMANDOENE

1 Jobbe med snutetarget som ”hovedaktivitet”, mens jeg innfører dekkmarkering som tullesignal. Begynne med en gjenstand, og så gjenta prosessen (punkt 1-10) med de andre.
2 Snutetarget som hovedaktivitet, apportmarkering som tullesignal.
3 Dekkmarkering som hovedaktivitet, snutetarget som tullesignal
4 Dekkmarkering som hovedaktivitet, apportmarkering som tullesignal
5 Apportmarkering som hovedaktivitet, dekkmarkering som tullesignal. Her kan det oppstå problemer, for hun blir fort veldig gira på å apportere, så det er godt mulig hun slår av ørene litt her.
6 Apportmarkering som hovedaktivitet, snutetarget som tullesignal. Grunnen til at jeg har dette punktet til slutt, er at jeg regner med at det er noe av det vanskeligste. Å holde seg i skinnet istedenfor å ruse inn i en apportering når hun først er i apportmodus, er ikke enkelt.
7 Veksle mellom snute og dekk
8 Veksle mellom dekk og apport
9 Veksle mellom snute og apport
10 Veksle mellom alle tre atferder
11 Veksle mellom snute og dekk, and og frosk
12 Veksle mellom snute og dekk, frosk og kylling
13 Veksle mellom snute og dekk, kylling og and
14 Veksle mellom dekk og apport på samme måte som punkt 11-13
15 Veksle mellom snute og apport på samme måte som punkt 11-13
16 Veksle mellom alle atferdene og gjenstandene.

Neste innlegg blir nok om Tag Teach, men jeg må sortere hjernen min litt først.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar