søndag, juli 20, 2014

Canis Clickercamp 2014

I et øyeblikks galskap meldte jeg meg på seks dager på årets Canis Clickercamp, først to dager rundering med Morten, så to dager rundering med Cecilie, og til slutt to dager rundering med Morten igjen. Det var et jevnt høyt nivå på deltakerne, og det er alltid godt når man kan være trygg på at man har fine figuranter ute i skogen. Det er også spennende å gå på midtlinja og se ulike hunder og ulike løsninger der, spesielt når hundene har kommet et stykke på vei. Vi hadde skikkelige tropetemperaturer, og jeg hadde litt dempede forventninger til Tiki, siden 17 grader og sol har vært nok til at hun bare vil ligge i skyggen tidligere. Campen åpnet med ca 26 varmegrader, og de siste dagene runderte vi i 30 hete. Heldigvis kom det to seriøse syndefall (de regnskyllene mente virkelig alvor, altså), og de klarnet luften litt og myknet lavet i underlaget.

Jeg har et litt uformelt mål om å konkurrere med Tiki fra høsten av, og da hadde jeg noen ønsker for kurset. Tiki har et bra søk, hun går rett ut og fram, og hun tåler blindslag bra. Jeg har jobbet en del med skogslydigheten, slik at hun skulle faktisk vite at jeg også er en del av runderingen. Jeg hadde også en grei melding, men der har jeg fått store problemer. Etter at Tiki kom ut til figurant med hele skulderen gjennom bringkobbelet flere ganger, kjøpte jeg et lite bringkobbel til henne. I løpet av de første øktene der vi skulle sette det ut i skogen, opplevde hun å ikke få det ut igjen av munnen. Og på tross av at jeg hadde forsøkt å stille på det etter alle kunstens regler, så skjedde det igjen en eller to ganger. Pavlov er en ganske kul fyr når han er din venn, men han kan også være en kjip fiende. Så Tiki har koblet hele meldingssituasjonen i skogen med figurant til dette ubehaget, enten det er løsbitt eller bringkobbel. Jeg kan få henne til å melde, men hun har ikke lyst, og hun leter etter måter å slippe å melde. Litt av tankegangen vår er jo at en hund som presses til noe den i bunn og grunn ikke har lyst til, er en hund man ikke kan stole på at gjør jobben når det virkelig står på. Så noe av målsetningen var også å få noen løsninger på hvordan jeg kan få Tiki til å ha lyst å melde igjen.

De første dagene med Morten brukte vi først til en helt vanlig søksøkt, der han fikk se hvordan vi la opp søket selv. Så fikk han ta en titt på meldingen vår, og vi kjørte en liten minirundering (der figurantene er på kort avstand - en fin måte å jobbe gjennom ulike problemstillinger dersom man vil ta det ut av søket). Der kom det fram både at hun ikke har lyst, men også at hun melder greit etter at hun har testet om hun kan slippe unna. Dette med å teste andre utveier først gjør hun i andre sammenhenger også, og er noe jeg må ta tak i. Dag to kjørte vi søksøkter med fokus på planlagte blindslag. Første dag med Cecilie hadde hun en skikkelig nededag. Det var tropetemperatur inne i skogen der, og vi måtte på med påvirkning fra figurant for at hun skulle komme i runderingsmodus. Vi fikk likevel en fin søksøkt og en fin meldingsøkt. Dag fire fungerte hun som vanlig igjen. Tilbake til Morten, så kjørte vi noen økter med planlagte blindslag igjen, for å legge grunnlag for å komme på neste nivå. Neste nivå er når man kan kjøre rundering med figuranter som ligger ute, og ikke løper framover sammen med ekvipasjen (langt mer behagelig for figurantene, det må jeg si). Slike økter med utlagte figuranter kan man både kjøre som kjent oppgave, der du vet hvor figurantene er, og som ukjent oppgave - der det ligner mer på sluttmålet i runderingen. Siste dag kjørte vi en slags mellomting, siden Morten hadde oversikt over figurantene og jeg ikke. Der mistet hun en av figurantene sine, noe som gjorde at det ble mange blindslag på rad. Det som var bra med det: hun fortsatte å gå ut på slag uansett, jeg fikk trening i å late som ingenting selv om ting ikke gikk som det skulle, det ble avdekket hva som kan være svakheten hennes (at hun ikke leter skikkelig når hun ikke har helt troa, selv om hun går ut på slag - løsning: gjemme figurantene bedre), når hun begynte å synge på siste hakket, så fant hun figurant. En kjempefin test på styrker og svakheter. :)

Etter kurset oppsummerte jeg i stikkord for å kunne ha en mer planlagt trening i tiden framover. Her er oppsummeringsnotatene mine:

Meldingstrening
  • Doggiezen utgangsstillinger i skogen (kaster ut ball/leke, og hun må komme i utgangsstilling for å få versågod)
  • Doggiezen avleveringer av løsbitt i skogen (samme som over, bare med løsbitt, både fra meg og liggende på bakken) - tenk ca 100 av hver
  • Alltid ta inn figurant på andre siden så det ikke er noe alternativ der
  • Trene mye på innkomst fra lang avstand - dette kan trenes samtidig som generalisering av figurant (forskjellige folk og forskjellige posisjoner)
  • Holde meldingen helt separat fra søket. Det skal ikke være noe der hun heller har lyst å gjøre (å lete etter figuranter er det kuleste i verden, og før meldingen er giftfri skal jeg ikke trigge den "vil heller ut og søke-feelingen")
  • Når jeg skal sette meldingen inn i søket:
    1) Kjøre en meldingsøkt - pause (på midtlinja) - søk
    2) Kjøre en søksøkt - pause (på midtlinja) - melding - søk
Søk
  • Rene søksøkter med fokus på godt gjemte figuranter (det ble avdekket på siste dagen når det ble mange blindslag at hun kanskje søkte litt lett. Hun gikk fint ut, men har nok hatt litt for lette funn, slik at hun ikke har vært nødt til å lete skikkelig).
    - etter hvert kan jeg ha med premie til de som gjemmer seg så godt at hun ikke finner de ;)
  • Trekke mer fram på midtlinja (vi har så korte terreng her hjemme, at vi har blitt en riktig så fin syklubb) - heller bare få noen få slag og så bilen enn å sy tett.
  • Fortsette med planlagte blindslag, varier hvor de kommer i løypa.
  • Sørg for at slaget etter blindslaget alltid blir bra - dette er veldig viktig.
  • Begynn med to planlagte blindslag etter hverandre. 
  • Legg ut figuranter på forhånd
    Varier mellom kjent og ukjent oppgave
  • Husk å være mer tydelig i signalene på midtlinja når jeg kjører ukjente oppgaver. Tiki tar min kroppsposisjon på en helt oversanselig måte, noe som har gjort meg litt bortskjemt, men her skal jeg hjelpe henne mer.
Skogslydighet
  • Legge inn mer konkurransetrening i den vanlige treningen (sette igjen hunden, fram å hilse på dommer, transport av figurant inn på midtlinjen osv)
  • Doggiezeninnkomst (figurant klapper, jeg går tilbake til løypestart, går fri ved fot fram til der jeg skal sende hunden, og så får hun søke)
  • Legg på sitt og bli og hilse på dommer
  • Kjør minst en transport på hver søkstrening
  • Varier mellom å:
    1) Sende ut ny figurant så det blir funn
    2) Sende samme figurant ut
    3) Blindslag
  • Fri ved fot fram til neste side og start på kommando etter transport
  • Av og til klapp ute på siste slag for å gi en liten piff, og for å være sikker på at det går bra
Variasjoner å tenke på
  • blindslag - funn
  • direktebelønning - melding
  • blindslag - melding
  • 2 blindslag - melding - direktebelønning
  • blindslag helt i begynnelsen - helt i slutten
  • belønning på midtlinja
  • legge ut figuranter på forhånf (før du ankommer trening), og så ta hunden rett ut i søk (som man gjør på en aksjon)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar